Selecteer een pagina

“Alles kan als jij het laat gebeuren”

Bovenstaande uitspraak is van Marja Keizer van Keizer Tweewielers in De Goorn. Voor deze eerste editie van onze rubriek “Opmerkelijk Koggenland” is Marja “in de pen geklommen”. Nog niet zo lang geleden heeft er een mooi interview gestaan in het vakblad “Fietsmarkt” waarin Marja haar visie over ondernemen in de fietsenbranche voor het voetlicht bracht.

MARJA KEIZER
eigenaar van: Keizer Tweewielers in de Goorn, samen met echtgenoot Gert-Jan
Leeftijd: 50
Aantal jaren in de fietsenbranche: 12
Het mooiste aan de fietsenbranche is: “De dynamiek en de omgang met mensen”
De fietsbranche zou: “Massaal de handen ineen moeten slaan en de fiets promoten als duurzaam, gezond en veruit het vervoersmiddel voor de toekomst”

Sinds kort ben ik lid van Ondernemend Koggenland, een netwerk van vrouwelijke ondernemers. Hoewel ik nog niet zo lang lid ben, heb ik nu al veel leerzame gesprekken gevoerd. De vrouwen in dit netwerk zijn allemaal goede ondernemers die op zoek zijn naar mogelijkheden en kansen, die willen doen waar ze goed in zijn, hard werken en vooral een leuk leven willen leiden. Het zijn ook slimme ondernemers. Ze gaan uit van hun eigen kracht en besteden uit waar ze niet goed in zijn. Ze hebben niet zoveel voorbeelden om te kopiëren zoals wij dat wel hebben in de fietsenbranche en daar kunnen ze blij om zijn. De branches waarin ze werken zijn vaak uniek. De onderneemsters zijn dan ook stuk voor stuk druk en verdienen met veel plezier een goede boterham.

We willen uniek zijn, maar lijden ondertussen aan kopieergedrag.

Ondernemers in de fietsenbranche gaan ook graag van hun eigen kracht uit. Ze willen net zo graag uniek zijn. Maar is dat wel zo? Lijden we niet massaal aan kopieergedrag? Als ik zo om me heen kijk dan is het wel heel toevallig dat de meeste ondernemers in de branche goed zijn in het doen van dezelfde dingen. Het kopen of huren van een showroom, het hebben van een werkplaats. Ze vinden zelf dat ze heel goed zijn in service, willen lange verkoopgesprekken houden over alle details van die ene prachtige fiets en ze vinden dat een fijnmazig netwerk van fiets koop/onderhoudspunten heel belangrijk belangrijk is voor de consument. Ze zijn bovendien steeds beter geworden in vertellen wat er niet meer is, dat oude tijden niet meer terugkomen en dat het de schuld is van een ander. Jammer genoeg heeft dit niet zoveel met ondernemerschap te maken en voelt de consument dit feilloos aan.

De fietsenbranche is een andere branche geworden. Fabrikanten investeren in detailhandel op industrieterreinen en hebben financiële belangen in internetwinkels.Onafhankelijke brancheverenigingen organiseren samen met een aantal fietsenmerken diverse opstapdagen door het hele land heen. Slimme ondernemers die dat voor elkaar krijgen, maar andere fabrikanten die niet in de stand zijn uitgenodigd vragen zich dan terecht af of de branchevereniging wel zo onafhankelijk is. Ook onder detaillisten is er veel veranderd. De ene fietsenwinkel kan wel genoeg fietsen leveren omdat deze grote aantallen verkoopt en vroegtijdig kan intekenen, terwijl de andere winkel niet eens fietsen uit de kerncollectie kan krijgen. Bijna niets gaat meer volgens oude normen en waarden.

Out of the Box

Het is de kunst om je aan te passen aan nieuwe tijden. Out of the box denken is daarbij het toverwoord. Zeker in tijden van crisis. Bij ons in de winkel was het een tijdje crisis op alle fronten en dat heeft me uitgedaagd om dingen anders aan te pakken, te kijken waar we goed in zijn en geen kopieergedrag meer te vertonen. Het is best ingewikkeld, spannend, maar vooral uitdagend en fijn om out of the box te denken. Je winkel bruist dan weer van energie en de consument weet je als vanzelf weer te vinden.

—————————————

Steek jij je nek ook wel eens boven het maaiveld uit ? Wil je laten zien dat je uniek bent in je vak? Klim dan ‘in de pen’ en schrijf een column voor onze nieuwe rubriek ‘ Opmerkelijk Koggenland’. Op deze manier leren we elkaar beter kennen.
Lever je artikel aan in een Word bestand samen met de gewenste foto’s zodat wij het kunnen plaatsen.

Vriendelijke groet,

Bestuur Ondernemend Koggenland